Drets i drets

Revisant la premsa de la setmana –acumulada sobre la taula– rellegeixo l’article “La excepcionalidad española” que signen en El País dos catedràtics d’universitat: David Reher i Blanca Sánchez Alonso. Afirmen en el seu escrit que la principal raó per la qual es va produir el boom de la immigració a Espanya des del 2000 van ser les dues lleis orgàniques d’Extranjería (04/2000 y 08/2000) que “A partir de esta ley se articula en España un sistema mediante el cual los inmigrantes, legales e irregulares, pueden acceder a derechos fundamentales (sanidad y educación) de manera muy sencilla: por el mero hecho de inscribirse en el padrón municipal. La inscripción en el padrón municipal es tan fácil, además, que no se exige ni siquiera la presencia física de todos los miembros del hogar a la hora de empadronarse.

Jo em pensava que tota aquesta gent venia a treballar, i que amb els seus impostos contribuïen a la sanitat, la justícia, l’educació, etc.
Els articulistes tanquen el seu escrit amb una qüestió oberta: “¿debemos homologarnos al resto de los países de la Unión Europea y reformar los requisitos de empadronamiento que otorgan amplios derechos a los inmigrantes por el mero hecho de dicha inscripción?” La resposta és des del meu punt de vista és NO.
Clar que segons els articulistes “En la mayoría de estos países [d’Europa] los inmigrantes irregulares tienen derecho sólo a la asistencia sanitaria de urgencias y a la atención médica a los menores de edad y mujeres embarazadas“. Jo diria que gent gran inmigrant hi ha poca en aquests moments a casa nostra… per tant no sembla que la diferència vingui per aquí. I també em consta que l’educació pública està oberta a tots els habitants de cada país, sobre tot perquè és una de les principals mesures de cohesió social amb que compten els estats. En fi, un article totalment tendenciós, i que penso que apunta cap a una manera de pensar que se’m fa difícil d’entendre en persones amb tanta responsabilitat –i tan ben informats– com són 2 catedràtics d’universitat.

ACTUALITZACIÓ (1 hora més tard)
Ara trobo la carta al director (El País del 19 de febrer 09) de Juan Antonio Fernandez Cordón demògraf del CSIC, que com a mínim posa un punt de sentit comú a les opinions de David Reher i Blanca Sánchez.

Aquí va un fragment:
“Si hay una excepcionalidad española clara durante ese periodo es la descomunal burbuja inmobiliaria, con la construcción, en algunos años, de más viviendas que en todo el resto de la Unión Europea. Sin tener que leer el BOE, los extranjeros que aspiraban a emigrar de su país podían saber que había trabajo en España y que era fácil que los empresarios contrataran a inmigrantes sin papeles, siempre que aceptaran cobrar menos que los autóctonos. Además, la masiva participación de las mujeres en el mercado laboral generó una gran demanda de cuidadoras (de niños y de ancianos) en un país con un apoyo a la conciliación de la vida laboral y familiar muy inferior al de muchos países de la Unión Europea“.

[aquí l’enllaç a la carta al director de Juan Antonio Fernéndez Cordón]

Comparteix:
Altacapa